A bérgarancia
támogatás a
Bérgarancia Alapról
szóló, 1994. évi
LXVI. törvény
alapján
megállapítható
visszatérítendő
kamatmentes támogatás.
A bérgarancia
támogatás iránti
kérelem elektronikus
benyújtása
Értesítjük a
bérgarancia
támogatás iránti
kérelmet benyújtani
szándékozó
felszámolókat,
kölcsönbeadókat
és iskolaszövetkezeteket,
hogy az egyes foglalkoztatási
tárgyú
törvények
módosításáról
szóló 2013. évi
CLXXIX. törvény
által módosított
Bérgarancia Alapról
szóló 1994. évi
LXVI. törvény 3. §
és 13. § (3)
bekezdése alapján a
kérelem 2014. január 1-től
elektronikusan nyújtható
be.
A kérelem
benyújtására
szolgáló informatikai
rendszer az alábbi
linken érhető el:
https://tea.munka.hu
A rendszerhez tartozó
felhasználói
kézikönyv IDE
kattitva olvasható el.
Fontos! Az informatikai rendszer
„Munkavállaló
elmaradt bérének a NFA
bérgarancia
alaprészéből
igényelhető
összegére vonatkozó
adatok” panelének
kitöltése során a
jogszabály
rendelkezésével
összhangban a saját
forrás levonását
követően fennmaradt
bértartozásból, a
jogszabályok szerinti
összeghatár
figyelembevételével
igényelhető összegek
tüntethetők fel.
1. Ki veheti igénybe a
támogatást?
A bérgarancia
támogatást - a
Bérgarancia Alapról
szóló, 1994. évi
LXVI. törvény (a
továbbiakban: Btv.) 1. §
(2) bekezdés b) pont szerinti -
felszámolás alatt
álló
gazdálkodó szervezet
veheti igénybe. Hivatkozott
jogszabályhely szerinti
gazdálkodó szervezetek:
gazdasági társaság
[Gt. 2. §-ában felsorolt
szervezetek], közhasznú
társaság,
ügyvédi iroda,
közjegyzői iroda, szabadalmi
ügyvivői iroda,
végrehajtói iroda,
európai
részvénytársaság,
szövetkezet,
lakásszövetkezet,
európai szövetkezet,
vízgazdálkodási
társulat
(vízközmű-társulat
kivételével),
erdőbirtokossági
társulat, önkéntes
kölcsönös
biztosító-
pénztár,
magánnyugdíjpénztár,
egyéni cég,
egyesülés (ideértve
az európai gazdasági
egyesülést is),
európai területi
együttműködési
csoportosulás, egyesület,
alapítvány mindazon jogi
személyek vagy jogi
személyiséggel nem
rendelkező gazdasági
társaságok, amelyek
fő érdekeltségeinek
központja a Tanács
fizetésképtelenségi
eljárásokról
szóló 1346/2000/EK
rendelete alapján az
Európai Unió
területén
található,
továbbá az EGT
állam joga szerint alakult
egyéb szervezet, amely az Btv.
1.§ (2) a) pontban
írottak alapján
felszámolás alatt
állhat.
2013. január 1-jétől
lehetőség nyílik
munkaerő-kölcsönzés
és iskolaszövetkezet
által nyújtott
szolgáltatás
keretében foglalkoztatott
munkavállalók után
a kölcsönbeadó
és az iskolaszövetkezet
részére meg nem fizetett
szolgáltatási díj
törvényben
meghatározott
részének
megelőlegezésére is
annak érdekében, hogy az
így foglalkoztatott
munkavállalók
munkabére is biztosított
legyen.
2. Milyen célra
igényelhető a
támogatás?
A bérgarancia
támogatással a
felszámolás alatt
álló
gazdálkodó szervezetnek a
munkavállalóval szemben
fennálló
kiegyenlíthetetlen
bértartozásra
előlegezhető meg.
Bértartozás: a
felszámolás alatt
álló
gazdálkodó szervezetet -
mint munkaadót - terhelő
minden munkabértartozás,
ideértve a betegszabadság
időtartamára
járó
térítést és
a munkaviszony
megszűnésével
összefüggésben
járó – a Cstv.
(csődeljárásról
és felszámolási
eljárásról
szóló 1991. évi
XLIX. törvény) 57.
§ (3) bekezdése szerint
elszámolható –
végkielégítést.
A támogatás a
felszámolás kezdő
időpontja előtt megszűnt
munkaviszonyból
származó
bértartozások
fedezetéül is
szolgál. Nem minősül
munkabértartozásnak a nem
munkaviszony keretében
járó
díjazás (így a
megbízási és
vállalkozási díj
tekintetében
fennálló
tartozás).
Kölcsönbeadó és
iskolaszövetkezet esetében
a munkaviszony
megszűnésével
összefüggésben
járó
végkielégítés
nem támogatható.
A Btv. rendelkezik arról is,
hogy a felmondási védelem
alatt álló
munkavállalóknak a
felszámolási
eljárás
befejezésekor
esedékessé
váló
bérkövetelését
- amennyiben annak
kifizetésére nincs
elegendő fedezet - a
felszámoló köteles a
munkavállaló
külön
igénybejelentése
nélkül a
felszámolási
zárómérleg
elkészítését
megelőzően a Nemzeti
Foglalkoztatási Alap
bérgarancia
alaprészéből
megigényelni, és a
bérköveteléssel
érintett
munkavállaló
részére kifizetni.
3. Milyen mértékű
támogatás
állapítható
meg?
A támogatás
mértékének
meghatározásakor a
fennálló -
esedékes és forrás
hiányában
kiegyenlíthetetlen -
munkabértartozás
vehető figyelembe, amelynek
összege jogosultanként
– fő
szabályként - nem
haladhatja meg a
tárgyévet
megelőző második
év - Központi Statisztikai
Hivatal által
közzétett -
nemzetgazdasági havi
bruttó
átlagkeresetének
ötszörösét. Ha
egy felszámolási
eljáráson belül
több részletben
történik a
támogatás
igénybevétele, és
a felszámolási
eljárás egyes
naptári éveiben a
bruttó átlagkereset
mértéke
eltérő, akkor a
támogatás
következő évben
történő
igénylése esetén a
jogosultság
szempontjából a magasabb
összeg alapján
számított
támogatási
mértéket kell figyelembe
venni.
Támogatásként a
jogosultanként
meghatározott (a
bérfizetési napon
fennálló)
bértartozásnak - a
felszámolási
eljárás alatt
álló
gazdálkodó
szervezetnél
rendelkezésre álló
- saját forrással
csökkentett összege
állapítható meg.
A Btv. legfeljebb további
kettő havi bruttó
átlagkeresetnek megfelelő
támogatás
mérlegelési
jogkörben történő
megállapítását
is lehetővé teszi a
törvényi feltételek
fennállása esetén.
Iskolaszövetkezet és
kölcsönbeadó
cég esetében
mérlegelési
jogkörben
megállapított
támogatás
nyújtására nincs
lehetőség.
4. Hogyan vehető igénybe
a támogatás?
A támogatás iránti
kérelmet a
törvényben
meghatározott
formanyomtatvány teljes
körű elektronikus
kitöltésével
és
kinyomtatásával, valamint
a kötelező mellékletek
(a munkavállalók
részére
járó
bértartozást
kimutató "ADATLAP", és
lehetőség szerint a
felszámolást
elrendelő jogerős
végzés)
csatolásával a
felszámolás alatt
álló
gazdálkodó szervezet
székhelye szerint
illetékes Budapest
Főváros/megyei
kormányhivatal munkaügyi
központjához kell
benyújtani. A kérelem
kitöltéséhez az
elektronikus felület az
alábbi linken érhető
el: https://tea.munka.hu
Az Adatlapot csak elektronikus
formában, a kérelmet
papír alapon is, a
kérelem mellékleteit
pedig papír alapon kell
benyújtani. Az
eljárás
illetékmentes. A kérelem
benyújtására a
felszámoló vagy
meghatalmazottja jogosult. Ez
utóbbi esetben
meghatalmazás csatolása
szükséges.
Iskolaszövetkezet és
kölcsönbeadó
esetében a kérelmet
szintén a
felszámolás alatt
álló
gazdálkodó szervezet
(kölcsönvevő)
székhelye szerint
illetékes munkaügyi
központhoz kell benyújtani.
Az ő estükben is
szükséges a kérelem
és mellékleteinek
papír alapú és
elektronikus, és az Adatlap
elektronikus benyújtása.
A kérelem
mellékletét kell, hogy
képezze a
felszámoló azon
tájékoztatása,
mely tartalmazza a
szolgáltatási díj
elmaradása miatt érintett
kölcsönzött/átengedett
munkavállalók
megnevezését, valamint a
felszámoló
tartozás elismerése, mely
tartalmazza az egyes
munkavállalókra
vonatkozó elmaradt
szolgáltatási díj
összegét. A kérelmet
a szolgáltatási
díj esedékessé
válását
követő 10 munkanapon
belül kell benyújtani. A
Cstv. 35. § (1) bekezdése
értelmében a
„felszámolás
kezdő
időpontjában a
gazdálkodó szervezet
valamennyi tartozása
lejárttá
(esedékessé)
válik." A
kölcsönbeadó és
az iskolaszövetkezet tehát
kizárólag a
felszámolás kezdő
időpontját követő
10 munkanapon belül
nyújthat be bérgarancia
támogatás iránti
kérelmet.
Amennyiben a felszámolás
alatt álló
gazdálkodó szervezet
székhelye nem
Magyarországon
található, úgy a
felszámoló a
támogatás iránti
kérelmet a
felszámolás alatt
álló
gazdálkodó szervezet
telephelye, fióktelepe, a
kölcsönbeadó és
iskolaszövetkezet pedig a
saját székhelye szerinti
munkaügyi központhoz
nyújthatja be.
A kérelem, adatlap és a
hozzá kapcsolódó
mellékletek
benyújtásának
módja a következő
táblázatban
foglalható össze:
Felszámoló | Kölcsönbeadó | Papír
alapon | Elektronikusan | Papír
alapon | Elektronikusan |
Kérelem
|
Kérelem
|
Kérelem
|
Kérelem
|
-
|
Adatlap
|
-
|
Adatlap
|
Egyéb
mellékletek
|
-
|
Egyéb
mellékletek
|
-
|
5. Milyen feltételekkel
vehető igénybe a
támogatás?
A munkaügyi központ a
támogatás
megállapításáról
rendelkezik, ha
-
a kérelmező
gazdálkodó szervezet
felszámolás alatt
áll, és
-
esedékes vagy a
társaság
megszűnésével
esedékessé
váló
bértartozását
bevételek
hiányában nem tudja
kielégíteni.
A támogatás
mérlegelési
jogkörben történő
megállapításának
feltételei:
-
ha a felszámolási
eljárás
kezdetétől egy
év eltelt,
-
azon jogosultak esetében,
akikre vonatkozóan az addig
igénybe vett összeg
kimerítette a Btv.-ben
meghatározott
ötszörös
mértéket.
Döntése meghozatalakor a
munkaügyi központ
igazgatója mérlegeli,
hogy
-
a kérelemben
meghatározott jogosultakkal
szemben fennálló
munkabértartozás
tartalmaz-e
állásidőre
járó
díjazást, illetve
-
a támogatás
megállapítása
a kérelem
benyújtását
követő hat hónap
alatt várhatóan
elősegíti-e a
felszámolási
eljárás
lezárását,
illetve a felszámolás
alatt álló szervezet
eszközeinek
értékesítését,
munkaerő-állománya
új
munkáltatónál
történő
továbbfoglalkoztatását
(reorganizációt).
A kölcsönbeadó
és az iskolaszövetkezet
kérelmére a
támogatást meg kell
állapítani, ha a
kölcsönvevő/szolgáltatást
igénybevevő:
-
felszámolás alatt
áll, és
-
az esedékes
kölcsönzési
díjat és
szolgáltatási
díjat
bevételének
hiányában nem tudja
kielégíteni,
-
és a
felszámoló a
munkáltató
nevében a tartozást
elismerte.
A kölcsönbeadó
és az iskolaszövetkezet az
elmaradt szolgáltatási
díjról és az
érintett
munkavállalókról
külön
nyilvántartást vezet,
és a támogatás
felhasználásáról
köteles az állami
foglalkoztatási szerv
felé a támogatás
kifizetését
követő 15 napon belül
beszámolót
készíteni.
A munkaügyi központ a
támogatás
kifizetéséről a
felszámoló
számára
értesítést
küld. Az
értesítés
kézhezvételét
követő 10 napon belül a
felszámoló köteles
írásban
tájékoztatni a
munkavállalókat az
őket érintő
kifizetésekről, valamint az
állami foglalkoztatási
szervnek megküldeni a
támogatásra
vonatkozóan benyújtott
havi adó és
járulékbevallás
beküldésének
igazolására
szolgáló EBEV nyugta
másolatát és a
munkavállalók
tájékoztatásának
megtörténtéről
szóló
nyilatkozatát.
6. A kérelem
elbírálása
A támogatás iránti
kérelem
elbírálására
vonatkozó
eljárásra – a
Btv.-ben foglalt
eltérésekkel – a
közigazgatási
eljárás
általános
szabályait kell alkalmazni.
Amennyiben a kérelmező,
illetve a kérelem nem felel meg
a törvényben
meghatározott
feltételeknek, a munkaügyi
központ a gazdálkodó
szervezet
képviselőjét -
határidő
megjelölésével -
hiánypótlásra
szólítja fel. A
hiánypótlás
elmulasztása esetén a
kérelmet a rendelkezésre
álló adatok
alapján kell
elbírálni, vagy a
támogatás
megállapítására
irányuló
eljárást meg kell
szüntetni. Ha a
felszámolás alatt
álló
gazdálkodó szervezet
által megjelölt
munkabértartozás
kielégítése
iránti igény megfelel a
törvényben
meghatározott
feltételeknek, a
támogatást - az erre
irányuló kérelem
benyújtását
követő nyolc naptári
napon belül –
határozattal meg kell
állapítani. A
támogatás
megállapítása
esetén a munkaügyi
központ a kérelem
átvételétől
számított tizenöt
naptári napon belül
intézkedik az összeg
átutalásáról.
Természetesen
hiánypótlás
esetén, annak
ügyintézési
határideje az itt
feltüntetett
határidőbe nem
számít bele.
Fontos változás
2014-től, hogy helytadó
döntés esetén a
támogatást a
munkaügyi központ
közvetlenül a
munkavállaló
részére fizeti ki,
valamint gondoskodik a
felszámoló által
az Adatlapon közölt
összegek közül a
közterheknek az állami
adóhatóság, a
munkabért terhelő
levonásoknak a jogosultak
részére
történő
átutalásáról.
Ebből következően,
amennyiben az elektronikus rendszerben
rögzített összegek
magasabbak, mint amennyi az
érintett
munkavállalóra
tekintettel megigényelhető,
úgy a támogatás az
adott személy
vonatkozásában
elutasításra kerül.
Ebben az esetben a döntés
indokolás részében
a munkaügyi központ
meghatározza az adott
személyre vonatkozó
támogatási
összeghatárt, mely
összeggel a
munkavállaló
részére a
támogatás egy új
kérelem formájában
megigényelhető.
Felhívjuk a
felszámolók
figyelmét arra, hogy
különösen
körültekintően
járjanak el a
támogatás
igénylésekor a
munkavállalók
bankszámlaszámának,
illetve postai címének
megadása során,
tekintettel arra, hogy a Btv. 6. §
(2) bekezdés második
mondata alapján az
átutalás
elmulasztásáért,
késedelmes vagy nem
megfelelő
teljesítéséért
a munkavállalóval szemben
a felszámolót terheli a
felelősség, ha annak oka a
felszámoló
mulasztása vagy nem a
jogszabálynak megfelelő
adatszolgáltatása.
Amennyiben tehát a
munkavállaló vagy a
munkabért terhelő
letiltás
kedvezményezettje a
munkaügyi központ
által kifizetett
támogatást nem veszi
át, úgy az át nem
vett támogatás
visszafizetett
támogatásként
jelentkezik és
elkerülendő a
kétszeres kifizetést az
át nem vett
támogatásrészre
új kérelem nem
nyújtható be. Ebben az
esetben a
támogatásrész nem
megfelelő
teljesítéséért
a felszámolót terheli a
felelősség.
Továbbá azt is fontos
kiemelni, hogy a törvény
módosítása
következtében a
kifizetés módját
érintő
változás, vagyis a
támogatás fent
meghatározott módon
történő
kifizetése nem érinti a
felszámolás alatt
álló
gazdálkodó szervezetnek,
mint foglalkoztatónak, illetve a
felszámolónak a
társadalombiztosításról,
valamint az adózás
rendjéről
szóló
jogszabályban
meghatározott, a
társadalombiztosítási
szervvel, az
adóhatósággal
és a foglalkoztatottal szemben
fennálló
kötelezettségeit.
Kölcsönbeadó és
iskolaszövetkezet esetében
a támogatás
továbbra is a
kölcsönbeadó és
iskolaszövetkezet
pénzforgalmi
számlájára
kerül átutalásra.
7. A támogatás
visszafizetése
Ha a felszámolás alatt
álló
gazdálkodó szervezetnek a
munkaügyi központ
bérgarancia
támogatást
nyújtott, a
támogatás
visszafizetése annak
folyósításától
számított 60. napon,
illetve ha a felszámolási
zárómérleg
benyújtására a 60.
napot megelőzően került
sor, a felszámolási
zárómérleg
benyújtásának
napját megelőző napon
válik esedékessé.
Amíg a támogatás
teljes összegét nem
fizették vissza, addig a
felszámoló
bérfizetésen
kívül más
célra kifizetést nem
teljesíthet. A
támogatás
visszafizetésére csak
pénzbeli
teljesítés
formájában kerülhet
sor. A jogosulatlanul igénybe
vett, vagy nem jogszerűen
felhasznált
támogatást a jegybanki
alapkamat kétszeresével
növelt összegben kell
visszafizetni.
Kölcsönbeadó és
iskolaszövetkezet esetében
a visszakövetelés
során a támogatási
összeg és a jegybanki
alapkamat kétszerese is a
kölcsönbeadót,
iskolaszövetkezetet terheli.
|